Günümüzde Kamu
Denetçiliği Kurumu, vatandaş ve idare arasındaki uyuşmazlıkları arabulucu
niteliğinde çözümleyerek idari yargıya destek sağlamaktadır. Ombudsmanlık
kurumu, şeffaflık, katılımcılık ve verimlilik kriterlerini ön planda tutarak
denetim yapmayı amaçlar.
İlk olarak İsveç’te 1809 yılında Anayasa ile kurulan ombudsmanlık kurumu, 2012 yılında Türkiye’de “Kamu Denetçiliği Kurumu” adıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na bağlı olarak kurulmuştur.
Ombudsman;
bağımsız, tarafsız, hukuka aykırılıkları ve haksızlıkları çözmeye görevli ancak
kararları bağlayıcı olmayan, idarenin eylemlerini inceleyen kuruluştur. Denetim
gücünü meclisten alır ve sorumluluğu yine meclise karşıdır.
Çoğulcu demokrasinin
bir kurumu olarak değerlendirilebilecek olan ombudsmanlık kurumu, temel hak ve özgürlüklerin korunması,
idarenin denetlenmesi, vatandaş ve idare arasındaki ilişkilerin düzeltilmesinin
ve idarenin işlemlerinin hukuka ve hakkaniyete uygunluğunu denetler. Bu
bağlamda gerekli mevzuat değişikliklerini önererek vatandaşın devlet yönetimine
katılmasının yolunu açar.
Kamu
Denetçiliği Kurumu’na idarenin kanunları uygulama ve yorumlama şekilleri
hakkında; kamu kurumlarının yönetmelikleri, uygulamaları ve kararları
konusunda; kamu görevlilerinin davranışları ve tutumları hakkında mahkemeye
başvurmadan önce anlaşma sağlanması için başvurulur. Kamu Denetçiliği Kurumu’na
başvuru bir hak arama yöntemidir. Ancak Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurmadan
önce, ilgili kuruma dilekçe yoluyla konu hakkında itiraz yapılmış olması
gerekmektedir. Söz konusu başvuru dilekçesinin ve bu dilekçeye karşı idarenin
cevabının KDK başvuru formuna eklenmesi gerekmektedir.
Kamu
Denetçiliği Kurumu’nun görev alanı dışında kalan bazı idari işlemler de vardır.
Bunlar:
1. TBMM’nin yaptığı yasama faaliyetleri
için yapılan başvurular incelenmez.
2. Başvuru yapılan konu hakkında
mahkemeye başvurulmuşsa, söz konusu başvuru incelenmez. Başvuru incelemesi
devam ederken başvuruya ilişkin dava açılırsa başvuru incelemesi sonlandırılır.
3. TSK’nın askerlik düzeni, askeri
eğitimleri, emirleri, disiplini sağlama amacıyla yaptığı işlemler başvuru
dışındadır.
4. Kamu kurum ve kuruluşlarının yaptığı
idari eylem ve işlemler sonucunda başvurucunun menfaatinin ihlal edilmesi
gerekir. Menfaat ihlali olmayan durumlarda yapılan başvurular incelenmez.
Sayılan
haller dışında, kamu hizmeti esnasında oluşabilecek tüm mağduriyetler için Kamu
Denetçiliği Kurumu’na başvurulabilir. Kamu Denetçiliği Kurumu’na Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içinde sürekli veya geçici olarak bulunan tüm tüzel ve
gerçek kişiler başvuruda bulunabilir. Bir istisnadır ki çocuk hakları ile ilgili başvurularda menfaat ihlali şartı aranmaz.
Kamu
Denetçiliği Kurumu’na;
·
www.ombudsman.gov.tr
adresinden başvuru formuyla online başvuru yapılabilir.
· İhlal konusu hakkında bir dilekçe yazıp
Ankara’da bulunan Kamu Denetçiliği Kurumu binasına posta yolu ile göndererek
başvuru yapılabilir.
·
İllerde valiliklere, ilçelerde
kaymakamlıklara dilekçe vererek başvuru yapılabilir.
·
Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği Kurumu)
Kurumu’na giderek bizzat başvuru yapılabilir.
Başvuru
dilekçesinde; isim-soy isim, gerçek kişi
ise T.C. kimlik numarası, tüzel kişi ise tüzel kişi kimlik numarası, cep telefonu
numarası, fiziki yazılmış dilekçe var ise ıslak imza ve şikâyet konusu ve
talepler eksiksiz olarak belirtilmelidir.
Başvurular
ilk olarak şekil yönünden incelenir. Eğer şekli olarak bir eksiklik varsa
başvurucuya ulaşarak eksiklikler giderilir. Sonrasında başvuru incelenmek için
konuyla ilgili uzmana gönderilir. Uzman, başvurunun incelenip
incelenemeyeceğini araştırır. Eğer başvuru incelenemez ise bu başvurucuya
bildirilir. Başvurucu tarafından, şikâyetle ilgili kamu kurumuna öncelikle
itirazda bulunulmamışsa KDK tarafından ilgili kuruma başvuru dilekçesi
gönderilir.
Başvurunun
araştırılması ve değerlendirilmesi için konu hakkında ilgili kurumla görüşmeler
yapılır. İlgili kurumdan konu hakkında bilgi ve belgeler talep edilir. 30 gün içerisinde kamu kurumundan belge ve
bilgiler gelir. Bu bilgi ve belgeler sonucunda başvuru sahibinin haklı
olduğu anlaşılırsa ilgili idareden konuyu çözmesi istenir.
İlgili
kurum sorunu dostane bir şekilde çözmekten kaçınırsa başvuru konusu hakkında
KDK tarafından idareye tavsiye kararı verilir. İdarenin söz konusu tavsiye
kararına uyup uymadığı takip ve kontrol edilir.
Başvurunun
değerlendirilmesiyle eğer idarenin işleminde bir sorun bulunmamışsa KDK
tarafından başvuru hakkında ret kararı verilir.
Başvurunun
değerlendirilmesi ve araştırılması sırasında KDK gerekli gördüğü takdirde
bilirkişi atayabilir ve konu hakkında şahit dinleyebilir. Tüm bu işlemler 6 ay içerisinde tamamlanır. Başvurucu
bu aşamalar sırasında hiçbir ücrete tabi tutulmaz.
Ombudsmanlık
başvurusu, konu ile ilgili yargıya başvuru sürelerini durdurur. KDK kararının
başvurucuya tebliğ ile birlikte dava süreleri kaldığı yerden işler.
Stj. Av. Bilge Sultan BAKİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.