Türk hukukunda göç kavramı Türk soyundan gelen ve Türk kültürüne bağlı olan kişilerin ülkemize yerleşme amacıyla gelmesini ifade etmektedir. Bugünkü yazımızda göçmenlik statüsü koşullarından ve sonuçlarından kısaca bahsedeceğiz.
A. GÖÇMEN OLARAK KABUL
EDİLMENİN ŞARTLARI
5543
sayılı İskân Kanunun 4.maddesinde göçmen olarak kabul edilme şartları “ Türk soyundan ve Türk kültürüne bağlı
olmayan yabancılar ile Türk soyundan ve Türk kültürüne bağlı bulunup da sınır
dışı edilenler ve güvenlik bakımından Türkiye’ye gelmeleri uygun görülmeyenler
göçmen olarak kabul edilemez.” şeklindedir.
Türk
soyundan ve Türk kültürüne bağlı olmanın tayin ve yetkisi 2/7/2018 tarihli ve
700 sayılı KHK’den önce ilgili bakanlıklar görüşü alındıktan sonra Dışişleri
bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından yapılırken KHK ile
artık Cumhurbaşkanı kararı ile verilmektedir. (İskân Kanunu m.7)
İskân
Kanunu’nda münferit göçmen koşulları ile toplu göçmen koşulları ayrı ayrı
düzenlenmiştir. İskân Kanunun 6. maddesinde toplu halde serbest göçmen kabulü,
anlaşma hükümleri gereğince Cumhurbaşkanlığı kararı ile mümkün bulunmakta, icrası
Dışişleri Bakanlığınca gerçekleştirilmektedir. Münferit göçmen kabulü ise İskân
Kanunun 5.maddesinde düzenlenmiştir. Münferit göçmen kabulü için ülkemize
yerleşmek isteyen Türk soyundan ve Türk kültürüne bağlı bulunan kimselerin
öncelikle serbest göçmen vizesi alması gerekmektedir. Serbest göçmen vizesi
verme yetkisi Dışişleri ve İçişleri Bakanlığına verilmiştir.
5543
sayılı İskân Kanunu’nda serbest göçmen vizesi alabilmek için iki farklı yol
bulunmaktadır. Birincisi ihtimal Türkiye’ye yerleşmek isteyen Türk soyundan ve
Türk kültürüne bağlı göçmenin Türk vatandaşı birinci veya ikinci derecede bir
yakını tarafından referans gösterilmesi, ikinci ihtimal ise kişilerin bizzat
ülkelerindeki Türk konsolosluğuna başvurmasıdır. Ancak belirtmek gerekir ki
yeni İskân Kanunu’nda serbest göçmen vizesi alınabilmesi için hangi kıstasların
temel alındığı açıkça belirtilmemiştir.
Gerek
münferit olarak kabul edilen göçmenler gerekse de toplu olarak kabul edilen
göçmenler ülke sınırlarımıza giriş yaptıktan sonra göçmen kabul merkezlerinde
sağlık, gümrük, idari ve nakil işlemleri yapılır ve bu işlemler yapılana kadar
misafir edilirler. Bu süreçte Kızılay Derneğinin yardımı ile İçişleri
Bakanlığınca karşılıksız olarak bakım, beslenme ve barınma ihtiyaçları
karşılanır. Ayrıca göçmenlerin yetkili en büyük mülki amirine müracaat ederek
vatandaşlığa girme beyannamesini imzalayıp göçmen belgesi alması zorunludur.
Söz konusu göçmen belgesi iki yıl geçerlidir ve geçici kimlik belgesi yerine
geçmektedir. Göçmen kabul edilen kişiler işlemlerin tamamlanmasından sonra
Cumhurbaşkanlığı kararı ile Türk vatandaşlığını alır.
Yukarıda
İskân Kanunun 4. Maddesinde göçmen kabul edilme şartlarının olumsuz olarak
açıklandığından bahsetmiştik. Mezkûr maddede sınır dışı edilmemiş olmak şartı
konulmuştur. Anayasamızın 23.maddesinde açıkça belirtildiği üzere vatandaş
sınır dışı edilemez ve yurda girme hakkından yoksun bırakılamaz. Dolayısıyla
sınır dışı edilebilecek kişiler ancak ve ancak yabancılardır. Kısacası bir kez
bile olsa sınır dışı edilmiş bir yabancı göçmen olarak kabul edilemez. Yine
İskân Kanununu 4.maddesinde göçmen olabilmek için kişinin güvenlik bakımından
Türkiye’ye gelmesinde sakınca bulunmaması gerekmektedir. Bu kavram kapsamının
ne olduğu kanununda açıkça belirtilmemiş, idareye geniş takdir yetkisi
verilmiştir. Ancak bilindiği üzere idare takdir yetkisini kullanırken keyfi
olmamak kaydıyla ülkenin içinde bulunduğu şartlara göre değerlendirme yapması
gerekmektedir.
İskân
Kanunu 4. maddede sayılan engellerden herhangi birini taşıdığı Türkiye’ye
girdikten sonra tespit edilen kişilerin göçmenlik işlemleri iptal edilir.(İskân
Kanunu m.8/5)
B. GÖÇMENLERE TANINAN
MUAFİYETLER
Ülkemizde
göçmelere bazı yükümlülükler konusunda muafiyet tanınmıştır. Bunlardan ilki yurda
getirecekleri kullanılmış zati, mesleki ve ev eşyaları bir defaya mahsus olmak
üzere damga vergisinden ve gümrük vergisinden ve diğer harçlardan muaf
tutulurlar. (İK m.34)
İkincisi
pasaportlarında yapılacak vize muamelesi ile kendilerine verilen eşya belgeleri
her türlü resim ve harçtan muaftır.(İK m.35)
Üçüncüsü
İskân Kanunu uyarınca temlik edilen arsa, arazi ve yapılardan bu temlik
dolayısıyla veraset ve intikal vergisi ve ferağ alınmaz.(İK m.36)
Dördüncüsü
Askerlik Muafiyeti (İK m.37)
C. GÖÇ YOLUYLA TÜRK
VATANDAŞLIĞININ KAZANILMASININ SONUÇLARI
1-
Mutlaktır
İskân
Kanunu gereğince Türk vatandaşlığını göçmenlik ile kazanmış olanlar ile Türk
vatandaşları arasında bir fark yoktur, kanun önünde eşittirler.
2-
Süreklidir
Kanunda
düzenlenmiş nedenlerden Türk vatandaşlığını kaybetmediği sürece Türk
vatandaşlığı kabul edilen göçmenin vatandaşlığı süreklidir.
3-
Kolektiftir
İskân
Kanunun 8.maddesi uyarınca Türk vatandaşlığına kabul edilen göçmenin yakınları
da –kanunda sayılan sınırlar içinde- Türk vatandaşlığını kazanır.
Stj.
Av. Gülsüm ESER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.